LESSTIJLEN

KUNDALINI YOGA


Verwacht in deze lessen een mix van krachtige yogische technieken waarbij 

inspanning en ontspanning elkaar afwisselen, met als resultaat meer 

fysieke en mentale flexibiliteit en kracht.

De aandacht ligt sterk op waarnemen en voelen van je eigen energie en ademhaling 

en het bewuster leren omgaan met gedachten, emoties, pijn en stress. 

De oefeningen hebben een positief effect op het kliersysteem, bloedsomloop,

organen en zenuwstelsel. Er worden lange meditaties gedaan, gebruik makend van 

pranayama (ademhalingstechnieken), mudra (handposities) en mantra. 

Deze lessen zijn voor iedereen toegankelijk, geen yogaervaring nodig.



YIN YOGA


Yin Yoga is een vorm van yoga die voornamelijk bestaat uit zittende of liggende 

houdingen. Er worden passieve stretchen gedaan die werken op de dieper liggende bindweefsels van het lichaam (facia). Deze worden langere tijd aangehouden. 

Op die manier wordt het bindweefsel langzaam gerekt en gehydrateerd, blijven de 

gewrichten soepel en de energiestroom in het lichaam wordt geactiveerd. 

De oefeningen vertragen het verouderingsproces van het lichaam en brengen meer 

flexibiliteit, rust en balans in lichaam en geest. We maken in deze lessen gebruik 

van blokken, kussens en bolsters om het lichaam te ondersteunen.

VINYASA


In deze creatieve, dynamische yogavorm wordt een flow van asana’s (yogahoudingen) gecreëerd op het ritme van de ademhaling. Deze vloeiende bewegingen 

op een ritmisch tempo werken op flexibiliteit, uithouding en kracht.

Binnen elke les is er ruimte om jezelf uit te dagen, maar de eigen grenzen kunnen altijd gerespecteerd worden doordat er verschillende opties worden aangeboden. 

Je kan dus zowel als beginner en als meer gevorderde deelnemen aan deze lessen.



EASY FLOW


Easy Flow yoga is een zachte mix van Hatha en Vinyasa yoga en het tempo 

van de les ligt lager. Er wordt een flow van van dynamische en statische houdingen gecreëerd op het ritme van de ademhaling. De bewegingen werken op flexibiliteit, 

uithouding en kracht. Deze les is ideaal voor beginners 

of voor wie houdt van een zachte les die toch genoeg uitdagend is.

IYENGAR YOGA

 

Iyengar Yoga is een algemene yoga genoemd naar zijn grondlegger

B.K.S. Iyengar (1918-2014, Pune, India). De methode onderscheidt zich door 

haar zoektocht naar precisie in de oefeningen. Elke houding wordt onderzocht

en zo correct mogelijk uitgevoerd. Hierbij komen alle lichaamshoudingen aan bod, met de staande houdingen als de belangrijkste. Deze versterken de benen en de armen en geven tegelijkertijd souplesse aan de gewrichten. Daarnaast heb je liggende en zittende houdingen, balansoefeningen en twists. De lessen worden in een logische sequentie opgebouwd en afgesloten met een liggende rusthouding.

 

 

HATHA YOGA

 

Hatha is een klassieke vorm van yoga en is de bron voor verschillende andere yogastijlen. 

In Hatha yoga wordt inspanning (Ha) en ontspanning (Tha) op een toegankelijke manier gecombineerd. De les bestaat uit een sequentie van actieve houdingen voor kracht 

en stabiliteit en zachtere houdingen die werken op soepelheid en ontspanning. 

Tijdens de houdingen is er ruimte voor bewustwording van sensaties in het lichaam, 

de ademhaling en van gedachten en gevoelens. De lessen zijn toegankelijk voor zowel beginners als gevorderden en voor elk fysiek niveau omwille van de aanpassingen 

en het respecteren van de eigen grenzen.

 

 

RUG, NEK & SCHOUDERS

 

Deze lessen zijn voor iedereen die last heeft van een vermoeide rug, nek en schouders, 

nek- en rugpijn, stress of zijn/haar lichaamshouding wil verbeteren.

We werken steeds aan de hand van 4 principes: 

Stabiliseren – Versterken – Losmaken – Ontspannen. 

Een deel van de les wordt besteed aan oefeningen om de spieren te stabiliseren 

en te versterken, zodat klachten voorkomen kunnen worden. 

We halen spanningen en knopen weg en verlengen spieren en weefsels, 

zodat het lichaam soepeler wordt en wint aan flexibiliteit. 

In deze lessen maken we gebruik van technieken uit 

de Myo-fasciale Triggerpoint Release methode (zelfmassage met tennisballen 

en blokjes) en touwen.

Alle oefeningen zijn eenvoudig en toegankelijk voor iedereen. 

 

OP ADEM KOMEN

 

Deze les staat helemaal in teken van ademhaling. We beoefenen verschillende ademhalingstechnieken (pranayama) en eenvoudige ademhalingsmeditaties. 

Als voorbereiding doen we zachte yoga om het middenrif en de spieren van 

o.a. de ruggengraat en de borstkas te versoepelen. 

We doorbreken verkeerde ademhalingspatronen die door spanning en 

stress doorgaans te snel en te oppervlakkig zijn.

We focussen op het bewuster ademen en gebruiken technieken die 

een ontspannen gevoel en/of meer energie en focus brengen. 

Als resultaat komen lichaam en geest gemakkelijker tot rust.

Voor deze lessen is geen voorkennis nodig, iedereen kan deelnemen.

 

YOGA NIDRA

 

Yoga Nidra is een eenvoudige vorm van liggende relaxatie en meditatie die je naar 

een diepe staat van ontspanning brengt en waarin je totaal bewust bent. 

Het brengt je naar een plaats van stilte, rust & balans. Yoga Nidra betekent ‘bewuste 

diepe slaap’, ook wel ‘de slaap van de Yogi’ genoemd, de paradox van 

slapen en wakker zijn. Het is liggen, rusten en loskoppelen, maar naargelang je 

deze practice meer en meer doet zink je dieper in bewustzijn of gewoonweg ZIJN. 

Yoga Nidra geeft meer energie, stimuleert gevoel van geluk en helpt om gedachten, gevoelens of emoties te zien en te verwelkomen in plaats van erop te reageren. 

Het kan helpend zijn om om te gaan met trauma, stress, slapeloosheid, 

depressie of chronische pijn.

 

 

 

DRU YOGA

 

Dru Yoga, ook wel ‘yoga van het hart’, is een bewegelijke vorm van yoga die werkt 

met series die Energy Block Release (EBR) worden genoemd. Op deze manier geven we vrijheid aan de energiestroom in het lichaam en gaan we op zoek naar de stilte in de beweging. Het zijn gemakkelijk in te oefenen reeksen die op een zachte manier zorgen 

voor ontspanning op fysiek, emotioneel en mentaal vlak. 

We vertrekken steeds vanuit de wervelkolom en werken aan een sterke 

kernstabiliteit voor een goede dagelijkse houding.

In een Dru yoga les wordt je vanuit de beweging meegenomen op een reis 

naar de stilte in jezelf. Deze les is heel toegankelijk voor iedereen, zowel beginners 

als mensen met yoga ervaring.

PILATES

 

Pilates is een bewegingsmethode ontwikkeld door de Duitser Joseph Pilates 

(1883-1967) en werd al beoefend in de jaren 20 door dansers en atleten 

als ondersteunende training. Je kan pilates omschrijven als een combinatie van

 spiercontrole, stretch en kracht. Een pilatesles is een workout die al je spiergroepen 

aanspreekt en op die manier balans in je lichaam terugbrengt.

Geregeld pilates doen maakt je fitter, sterker en soepeler. Daarnaast leer je je lichaam kennen: je leert hoe je je spieren op een goede manier activeert, welke

 bewegingen je maakt met welke spieren en waar jouw lichaam stress opslaat.  

Pilates kent zes principes die terugkeren in alle oefeningen: 

concentratie, controle, centreren, ademhaling, precisie en flow

 

 

YOGALATES


Yogalates is de fusion van Yoga en Pilates, een mix van Oosterse en 

Westerse filosofie. De oefeningen combineren de voordelen van de krachttraining 

van Pilates en de flexibiliteit van yoga in één sessie.

De lessen brengen kracht, energie en soepelheid. De houdingen helpen bij rugpijn, 

sterken de buikspieren, verlengen de spieren en helpen bij het verbeteren van 

je lichaamshouding.

ZACHTE YOGA VOOR 55+

 

Deze lessen bestaan uit staande, zittende en liggende bewegingen uitgevoerd op een 

traag tempo, met focus op de ademhaling en korte meditaties of concentratieoefeningen. 

De houdingen hebben een weldadig effect op de gewrichten en ruggengraat, bevorderen 

een goede houdingen, maken je lichaam leniger en sterker en houden hart en 

bloedvaten in conditie. De combinatie van de houdingen en ademhaling helpt 

te ontspannen en stimuleren een goede nachtrust..

Alle oefeningen worden gedaan met respect voor de grenzen van je lichaam.

Iedereen kan op eigen tempo meedoen, je doet nooit meer dan je aankan en je 

pauzeert wanneer je daartoe behoefte voelt! 

Deze lessen zijn aangewezen voor iedereen die op een rustige manier wil bewegen 

en zijn in het bijzonder geschikt voor deelnemers vanaf 55 jaar.

 

FITACTIEF

 

In deze gevarieerde les wordt er gewerkt aan conditie, lenigheid en kracht. 

Na een warming-up ga je trainen met sporthulpmiddelen zoals lichte gewichtjes 

en dynabands. Het doel van deze les is het verbeteren van de houding 

en het versoepelen en versterken van de spieren en gewrichten, met aandacht voor buik, billen en benen. 

Je wordt begeleid door een ervaren instructrice en het niveau wordt aangepast 

aan de deelnemers. Deze lessen zijn aangewezen voor iedereen die 

op een rustige manier wil trainen, ongeacht conditie of leeftijd. 

Deze lessen zijn heel geschikt voor deelnemers vanaf 55 jaar

en ook personen met lichamelijke klachten kunnen hier prima werken 

aan hun fitheid. Iedereen is welkom!

 

 

DANS VOOR 55+

 

Dansen geeft kracht en souplesse, zorgt voor een goede houding, coördinatie en conditie. 

In deze lessen doen we geen ingewikkelde danspassen en je hoeft niet lenig te zijn. 

Leuke muziek en eenvoudige choreografiën leggen nadruk ligt op plezier 

en gezond bewegen. We starten steeds met een goede opwarming, 

eindigen met stretching en werken altijd vanuit ieders mogelijkheden en tempo. 

Een gezellige babbel, samenzijn en plezier maken is belangrijk.

Iedereen is welkom, je hebt geen enkele danservaring nodig.

Deze lessen zijn in het bijzonder geschikt voor deelnemers vanaf 55 jaar.

SAMEN MEDITEREN

 

Samen mediteren is nog krachtiger dan alleen mediteren. 

Daarom biedt Studio Zuid wekelijks een gezamenlijk begeleid meditatiemoment aan. 

Iedere sessie heeft een ander thema: verwelkomen, aarding, inzicht, gelijkmoedigheid, mededogen, vreugde… Je leert omgaan met de hindernissen van mediteren 

en er wordt aandacht besteed aan het gewaarzijn van het lichaam, de zintuigen, 

de binnenwereld van gevoelens en gedachten… 

In elke sessie wordt er naast de meditaties ook telkens een woordje uitleg gegeven. 

Op het einde is er vrijblijvend ruimte voor een Q&A. Je hebt geen meditatie 

ervaring nodig. Iedereen kan aansluiten.

 

* * *

 

Deze samenkomsten zijn op basis van een vrije bijdrage.

 

LESSENREEKSEN

Deze lessen worden gegeven als reeks, d.w.z. dat je inschrijft voor de hele reeks.

reeks 6 lessen – start dinsdag 13 september

 

reeks 6 lessen – start vrijdag 18 november

 

reeks 6 lessen – start januari – data t.b.c.

 

reeks 6 lessen – start donderdag 10 november

 

reeks 5 lessen – start donderdag 27 oktober

 

reeks 4 lessen – start donderdag 1 december

 

reeks 12 lessen – start maandag 19 september – via Studio Dansa