LESSTIJLEN

KUNDALINI YOGA

Kundalini yoga is een mix van krachtige yogische technieken die helpen om meer energie en balans te brengen. 

De aandacht ligt sterk op waarnemen en voelen van je eigen energie en ademhaling en het bewuster leren omgaan met gedachten, emoties, pijn en stress. Deze yogavorm brengt meer fysieke en mentale flexibiliteit en kracht. De oefeningen werken stimulerend voor het kliersysteem, bloedsomloop en organen en hebben een positief effect op het zenuwstelsel. De lessen zijn dynamisch en steeds een afwisseling van inspanning en ontspanning. Er worden lange meditaties gedaan gebruik makend van pranayama (ademhalingstechnieken), mudra (handposities) en mantra.

ZACHTE YOGA

In deze yogalessen doen we rustige bewegingen die staand, zittend of liggend worden uitgevoerd. Er is veel focus op ademhaling, gecombineerd met concentratieoefeningen of korte meditaties. Het tempo van deze les ligt lager en er is veel ruimte voor aanpassingen bij bepaalde beperkingen, blessures of kwetsuren. De houdingen maken je lichaam leniger en sterker en hebben een weldadig effect op de gewrichten en ruggegraat. Ze bevorderen een goede houding, organen worden gestimuleerd en hart en bloedvaten blijven in conditie.

Het kalmerend effect van yogabeoefening helpt spanning los te laten en stimuleert een goede nachtrust..
Alle oefeningen worden gedaan met respect voor de grenzen van je lichaam, iedereen kan op eigen tempo meedoen.
Je doet nooit meer dan je aankan en je pauzeert wanneer je daartoe behoefte voelt!
Deze lessen zijn aangewezen voor iedereen die op een rustige manier wil bewegen en heel toegankelijk voor senioren.

YOGA FLOW / VINYASA

YOGA FLOW of VINYASA is een creatieve, dynamische yogavorm. Er wordt een flow van asana’s (yogahoudingen) gecreëerd op het ritme van de ademhaling. Deze vloeiende bewegingen op een ritmisch tempo werken op flexibiliteit, uithouding en kracht.

Binnen elke les is er ruimte om jezelf uit te dagen, maar de eigen grenzen kunnen altijd gerespecteerd worden doordat er verschillende opties worden aangeboden. Je kan dus zowel als beginner en als meer gevorderde deelnemen aan deze lessen.

YIN YOGA

Yin Yoga is een zachtere vorm van yoga die voornamelijk bestaat uit zittende of liggende houdingen die werken op de dieper liggende bindweefsels van het lichaam. De houdingen worden lange tijd aangehouden, zonder kracht en met zoveel mogelijk ontspanning van de spieren. Je bindweefsel herstelt, wordt soepeler en sterker. De energiestroom in het lichaam wordt geactiveerd. De oefeningen vertragen het veroudering- en verstijvingsproces van het lichaam en houden de gewrichten soepel. Yin Yoga brengt meer flexibiliteit en rust en balans in lichaam en geest

We maken in deze lessen gebruik van blokken, kussens en bolsters om je lichaam te ondersteunen.

IYENGAR

Iyengar Yoga is een algemene yoga genoemd naar zijn grondlegger: B.K.S. Iyengar (1918-2014, Pune, India)

De methode onderscheidt zich door haar zoektocht naar precisie in de oefeningen. Elke houding wordt onderzocht
en zo correct mogelijk uitgevoerd. Hierbij komen alle lichaamshoudingen aan bod, met de staande houdingen als de belangrijkste. Deze versterken de benen en de armen en geven tegelijkertijd souplesse aan de gewrichten. Daarnaast heb je liggende en zittende houdingen, balansoefeningen en twists. De lessen worden in een logische sequentie opgebouwd. Elke les wordt afgesloten met een liggende rusthouding.

HATHA

Hatha is een klassieke vorm van yoga en is de bron voor verschillende andere yogastijlen. In Hatha yoga wordt inspanning (Ha) en ontspanning (Tha) op een toegankelijke manier gecombineerd. De les bestaat uit een sequentie van actieve houdingen voor kracht en stabiliteit en zachtere houdingen die werken op soepelheid en ontspanning. Tijdens de houdingen is er ruimte voor bewustwording van sensaties in het lichaam, de ademhaling en van gedachten en gevoelens. De lessen zijn toegankelijk voor zowel beginners als gevorderden en voor elk fysiek niveau omwille van de aanpassingen en het respecteren van de eigen grenzen.

YOGALATES

Yogalates is de fusion van Yoga en Pilates, een mix van Oosterse en Westerse filosofie. De oefeningen combineren de voordelen van de krachttraining van Pilates en de flexibiliteit van yoga in één sessie.

De lessen brengen kracht, energie en soepelheid. De houdingen helpen bij rugpijn, sterken de buikspieren, verlengen de spieren en helpen bij het verbeteren van je lichaamshouding.

RUG, NEK & SCHOUDERS

Deze lessen zijn voor iedereen die zijn/haar lichaamshouding wil verbeteren, last heeft van stress, een vermoeide rug, nek en schouders, of nek- en rugpijn. We werken steeds aan de hand van 4 principes: Stabiliseren – Versterken – Losmaken – Ontspannen. Een deel van de les wordt besteed aan oefeningen om de spieren te stabiliseren en te versterken, zodat klachten voorkomen kunnen worden. We besteden tijd aan het weghalen van spanningen en knopen en het verlengen van spieren en weefsels. Op deze manier wordt het lichaam soepeler en wint aan flexibiliteit. In deze lessen maken we gebruik van technieken uit de Myo-fasciale Triggerpoint Release methode (zelfmassage met tennisballen en blokjes), touwen en de Back Mitra®. Alle oefeningen zijn eenvoudig en toegankelijk voor iedereen. 

YOGA NIDRA

Yoga Nidra is een eenvoudige vorm van liggende relaxatie / meditatie die je naar een diepe staat van ontspanning brengt en waarin je totaal bewust bent. Het brengt je naar een plaats van stilte, rust & balans. Yoga Nidra betekent ‘bewuste diepe slaap’, ook wel ‘de slaap van de Yogi’ genoemd, de paradox van slapen en wakker zijn. Het is liggen, rusten en loskoppelen, maar naargelang je deze practice meer en meer doet zink je dieper in bewustzijn of gewoonweg ZIJN. Yoga Nidra geeft meer energie, stimuleert gevoel van geluk en helpt om gedachten, gevoelens

of emoties te zien en te verwelkomen in plaats van erop te reageren. Het kan helpend zijn om om te gaan met trauma, stress, slapeloosheid, depressie of chronische pijn.

OP ADEM KOMEN - ADEMHALINGSTECHNIEKEN

Deze les staat helemaal in teken van ademhaling. We beoefenen verschillende ademhalingstechnieken (pranayama) en eenvoudige ademhalingsmeditaties. Door spanning en stress ademen we doorgaans te snel en te oppervlakkig, en de belangrijkste tool om tot rust te komen heb je altijd bij je: je ademhaling! Via verschillende technieken leer je bewuster ademen, ze geven je een ontspannen gevoel én brengen tegelijkertijd meer energie en focus. Het zenuwstelsel komt gemakkelijker tot rust en je nachtrust verbetert. De oefeningen worden zittend en liggend gedaan. We eindigen steeds met een relaxatie. Er is geen voorkennis nodig voor deze les.

SAMEN MEDITEREN

Samen mediteren is nog krachtiger dan alleen mediteren. Daarom biedt Studio Zuid wekelijks een gezamenlijk begeleid meditatiemoment aan. Iedere sessie heeft een ander thema: verwelkomen, aarding, inzicht, gelijkmoedigheid, mededogen, vreugde… Je leert omgaan met de hindernissen van mediteren en er wordt aandacht besteed aan het gewaarzijn van het lichaam, de zintuigen, de binnenwereld van gevoelens en gedachten… In elke sessie wordt er naast de meditaties ook telkens een woordje uitleg gegeven. Op het einde is er vrijblijvend ruimte voor een Q&A. Je hebt geen meditatie ervaring nodig. Iedereen kan aansluiten.

Deze samenkomsten zijn op basis van een vrije bijdrage.

TIENERYOGA

Heel wat tieners hebben nood aan rust, verstilling en aandacht voor het eigen lichaam. Yoga helpt om veerkrachtiger te zijn en om weerbaar en gebalanceerd uitdagingen aan te gaan. Verwacht in deze lessen een luchtige, creative flow aan yogatechnieken, voldoende uitdagend en gevarieerd voor jongeren!

 

 

DRU YOGA

Dru-yoga, ook wel ‘yoga van het hart’, is een bewegelijke vorm van yoga die werkt met series die Energy Block Release (EBR) worden genoemd. Op deze manier geven we vrijheid aan de energiestroom in het lichaam en gaan we op zoek naar de stilte in de beweging. Het zijn gemakkelijk in te oefenen reeksen die op een zachte manier zorgen voor

ontspanning op fysiek, emotioneel en mentaal vlak. We vertrekken vanuit de wervelkolom, en werken aan een sterke kernstabiliteit voor een goede dagelijkse houding.

 

PILATES

Pilates is een bewegingsmethode ontwikkeld door de Duitser Joseph Pilates (1883 – 1967) en werd al beoefend in de jaren 20 door dansers en atleten als ondersteunende training, Tegenwoordig is pilates ook bekend bij een breder publiek. Je kan pilates omschrijven als een combinatie van spiercontrole, stretch en kracht. Een pilatesles is een workout die al je spiergroepen aanspreekt en op die manier balans in je lichaam terugbrengt en de kans op blessures verkleint. Geregeld pilates doen maakt je fitter, sterker en soepeler. Daarnaast leer je je lichaam kennen: je leert hoe je je spieren op een goede manier activeert, welke bewegingen je maakt met welke spieren en waar jouw lichaam stress opslaat. Pilates doet je energie stromen en helpt om te ontspannen. Pilates kent zes principes die terugkeren in alle oefeningen: concentratie, controle, centreren, ademhaling, precisie en flow.

LADIES DANCE

Dansen geeft kracht en souplesse, zorgt voor een goede houding, coördinatie en conditie. In deze lessen doen we geen ingewikkelde danspassen en je hoeft niet lenig te zijn. Leuke muziek en eenvoudige choreografiën leggen nadruk ligt op plezier en gezond bewegen. We starten steeds met een goede opwarming, eindigen met stretching en werken altijd vanuit ieders mogelijkheden en tempo. Een gezellige babbel, samenzijn en plezier maken is belangrijk.

Iedereen is welkom, je hebt geen enkele danservaring nodig.